خانه گستر

مجله ساختمان

شرکت تولیدی خانه گستر

پیشرو در صنعت ساختمان سازی و انبوه سازی از سواحل زیبای خزر تا آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس
ساخت و ساز

مراحل ساخت و ساز و پروژه های عمرانی

پروژه عمرانی چیست؟

به طور کلی عمران به معنی آبادانی است. هر نوع پروژه ای هدف نهایی ساخت و ساز آن آبادانی باشد را می توانی یک نوع پروژه عمرانی تلقی کرد. این ساخت و ساز می تواند شامل مجتمع تجاری و اداری، مجتمع مسکونی، راهسازی و… باشد. پروژه های عمرانی با کاملا با هدف و برنامه ریزی پیش می روند و از همان ابتدای کار تمامی جوانب قضیه پیش بینی خواهد شد. پیش بینی های دقیق و انتخاب راه و روش درست می تواند در نهایت به موفقیت پروژه های عمرانی ختم شود. برنامه ریزی برای پروژه های عمرانی باید به صورت کاملا دقیق و بررسی شده باشد. پروژه های عمرانی همگی ظرف یک مدت مشخص و با بودجه معین شده انجام می شود. هدف اصلی از اجرای این پروژه ها آبادانی یک محل خاص در دراز مدت است.

تفاوت پروژه و طرح در چیست؟

مفهوم طرح و پروژه عمرانی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی باید گفت منظور از طرح یک ایده و یا پیشنهاد خام و اجرا نشده است که برای ساخت و ساز و اقدامات و عملیات های لازم مطرح می شود. و در واقع باید گفت هیچ گونه ماهیت خارجی ندارد. اما مفهوم پروژه کاملا با طرح متفاوت است. در پروژه بودجه معین به همراه زمان تعیین شده و همچنین زمان و نقطه شروع و پایان کار همگی از قبل هرگونه اقدامی مشخص می شود و همگی این اهداف و برنامه ریزی ها یک هدف مشترک را دنبال می کنند. شما بسیاری از مجتمع های اداری و تجاری را مشاهده کرده اید که شروع کار آن به صورت پروژه ای است. این بدین معناست که تمام جوانب و اهداف قضیه از قبل کاملا طراحی و برنامه ریزی شده است و تا پایان پروژه دنبال کردن این اهداف ادامه خواهد داشت.

ساخت و ساز

فرآیند های قبل از پروژه عمرانی و ساخت و ساز

قبل از شروع هر پروژه عمرانی باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا در نهایت ساخت و ساز به موفقیت ختم شود. در ادامه این مطلب را دنبال کنید تا اقدامات قبل از اجرای پروژه عمرانی را بررسی کنیم.

پیشنهاد و ترسیم طرح این مرحله قبل از هر گونه اقدامی باید اجرا شود. در این مرحله که اولین مرحله پروژه عمرانی است باید تمام سوالات، طرح ها، پیشنهادات و… عنوان شود. عنوان کردن این مسائل موجب می شود تا تمامی جوانب قضیه برای کارفرما و یا سرمایه گذار مرور شود تا اگر موضوعی از قلم افتاده باشد، به او یادآوری شود. شاید در گام اول مطرح کردن این مسائل اتفاق خاصی نیفتد و یا جواب تمام سوالات به صورت کامل داده نشود؛ اما با تمرکز بر روی اهداف پروژه و نتیجه نهایی هدف کاملا مشخص می شود و تمامی پرسش ها، پاسخ خود را پیدا می کنند.

جمع آوری تصویب طرح و مطالعات تکمیلی در این مرحله باید جواب تمامی سوالات به طور قطعی مشخص شود و نتیجه مطالعات تکمیلی و آخرین تحقیقات عنوان شود. اصلی ترین بخش های یک پروژه در این مرحله مشخص می شود. این بخش ها شامل: میزان بودجه، کامل کردن اطلاعات فنی طرح، طرح توجیهی پروژه عمرانی، تصویب نهایی و تاریخ شروع پروژه و…

پیاده سازی و اجرای پروژه پس از اینکه مراحل اولیه به خوبی روشن سازی و تکمیل شد، پروژه در مرحله اجرا و ساخت و ساز قرار می گیرد. در این مرحله قدم به قدم طرح های تصویب شده به مرحله اجرا می رسند. و با توجه به برنامه ریزی های قبلی پروژه، قدم به قدم اهداف پروژه اجرا می شود.

ساخت و ساز

راهسازی چیست؟

به طور کلی راهسازی یکی از پروژه های عمرانی است که همیشه در حال اجرا می باشد. ممکن است قبل از اتمام پروژه فعلی، پروژه های بعدی نیز مطرح شود. راهسازی یکی از پروژه های بسیار مهم است که طی آن ساخت و ساز جاده های کشور انجام می شود. پروژه های راهسازی یکی از پروژه های بسیار دقیق است که باید طی آن موارد بسیار زیادی در نظر گرفته شود. در ابتدا مشخصات مسیر و جاده بر روی نقشه ترسیم می شود. در این نقشه حتی منحنی های بسیار کوچک نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین مشخصات زمینی که قرار است در آن ساخت و ساز انجام شود باید در نظر گرفته شود.
در پروژه های راهسازی حتی کوچکترین جزئیات نیز در نظر گرفته می شود تا در نتیجه نهایی مشکلی به وجود نیاید. راهسازی را می توان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور دانست. برای ساخت و ساز جاده ای باید تمامی موارد از جمله زیرسازی، روسازی، قرار دادن جدول، علائم راهنمایی و رانندگی و… در نظر گرفته شود. نوع زیر سازی جاده باید به گونه ای دقیق و طراحی شده باشد که در طولانی مدت مشکلی به وجود نیاید. در نهایت این نوع زیر سازی است که می تواند مقاومت جاده را تضمین کند. در هر سال پروژه های عمرانی بسیار زیادی در خصوص راهسازی در کل کشور اجرا می شوند که همگی این پروژه ها نیازمند برنامه ریزی دقیق هستند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.