خانه گستر

مجله ساختمان

شرکت تولیدی خانه گستر

پیشرو در صنعت ساختمان سازی و انبوه سازی از سواحل زیبای خزر تا آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس
صنعت ساختمان

صنعت ساختمان در دوران کرونا؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

ساختمان یا بنا همان چیزی است که برای ساخت آن از مصالحی چون آجر و سیمان استفاده می‌شود. حال به تمامی مکان‌ها اعم از مراکز آتش نشانی، بیمارستان‌ها، مراکز اداری، مراکز کمک‌رسانی و امداد و مدارس ساختمان گفته می‌شود و در زمره‌ی صنعت ساختمان‌ قرار می‌گیرند.

همان‌طور که همه‌ی شما می‌دانید، با شیوع بیماری کرونا فعالیت تمامی کسب و کارها دچار دگرگونی شد و به نوعی همه را غافلگیر کرد. همین امر باعث کاهش فعالیت صنعت ساختمان نیز شد. رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت محیط منجر به تعطیلی کسب و کارها شد که به طبع بسیاری از افراد هم بیکار شدند. طبیعی است وقتی این ویروس بر روی همه کسب و کارها تاثیر گذاشته، صنعت ساختمان هم از این قاعده مستثنی نباشد و دستخوش تحولات گوناگونی شود.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارها تدابیری صورت گرفت. برای مثال افرادی که به ساخت و ساز مشغول بودند، به دلیل عدم تجمع و رعایت فاصله اجتماعی، ساعت کار خود را شناور کردند. همچنین این موضوع برای مراکز فروش مصالح نیز در نظر گرفته شد. این موضوع سبب شد که مهلت تحویل کار به تعویق بیفتد و تعداد سفارش‌های جدید با کاهش روبرو شود. از طرفی به دلیل عدم حضور مردم در بیرون خانه، ترس از مراجعه حضوری، بالا رفتن تورم و افزایش قیمت مسکن قدرت خرید عامه مردم پایین آمد و به همین دلایل در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ تقاضا برای سفارش صنعت ساختمان کمتر شد.

کرونا

از طرفی بیکاری کارگران ساختمانی و عدم دریافت بیمه بیکاری، وضعیت معیشتی کارگران را تحت تاثیر قرار داد و انگیزه فعالیت را برای حضور در این حرفه را کمرنگ کرد. کارفرمایان تمام تلاش خود را برای حفظ نیروی کار خود داشتند و تمام تلاش خود را برای رایزنی با سازمان تامین اجتماعی بکار گرفتند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند.

از طرفی گران شدن مصالح ساختمانی، افزایش مالیات‌ها، بدقولی بانک‌ها در پرداخت به موقع تسهیلات، بالا رفتن عوارض شهرداری، سرازیر شدن نقدینگی به سوی بورس و عدم اطمینان به بازار از جمله اتفاقاتی بودند که صنعت ساختمانی را دچار چالش کردند.

ویروس کرونا در صنعت ساختمانی بر معماری و طراحی ساختمان هم تاثیر گذار بوده است؛ چرا که رعایت هرچه بیشتر بهداشت و نیاز به ایجاد سیستم تهویه هوای مناسب و رعایت فاصله‌گذاری چه در منازل مسکونی و چه در مکان‌های عمومی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که دیگر منازل مسکونی فقط به‌عنوان محل سکونت به حساب نمی‌آیند، بلکه امروزه با دورکاری‌ها و تعطیلی مدارس منازل مسکونی محلی مطمئن برای قرنطینه بودن بیماران نیز شده‌اند.

قطعا باید در معماری نوین تغییراتی ایجاد کرد تا بتوان شرایط را برای این دوران که معلوم نیست چه مدت طول می‌کشد، آماده کرد. علاوه بر این موارد استفاده از نورگیرهایی چون پنجره و تراس‌ها بخشی از نکاتی هستند که در صنعت ساختمان‌سازی جدید نیاز به تامل بیشتری دارند و دلیل آن کشته شدن باکتری‌هایی است که در مکان‌های تاریک و نمور به رشد خود ادامه می‌دهند.

بخش عظیمی از تغییرات معماری مدرن را می‌توان در نتیجه ترس از بیماری و علاقه به از بین بردن اتاق‌های تاریک دانست؛ بنابراین صنعت ساختمان نیاز به یک تحول عظیم در ساخت و ساز دارد. علاوه بر تغییرات در منازل مسکونی، نیاز به تغییرات در مراکز درمانی بیشتر به چشم می‌آید. برای باز شدن مراکز و برگشت به حالت عادی باید برخی از ساختارها را عوض کنیم. در کل باید فضای زندگی ما به طور کلی تغییر کند. فضا در صنعت ساخت و ساز تمام چیزی به حساب می‌آید که باید در مورد آن به خوبی فکر کنیم، چرا که دنیای امروز بشر نشان نمی‌دهد که بعد از ویروس کرونا آیا بیماری دیگری انسان را مجبور به قرنطینه می‌کند یا خیر؟

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.